Vizualizeaza nava - Libertatea - Nahlin

Vizualizeaza nava - Libertatea - Nahlin
Data lansare: .1930
Categorie: Nave Fluviale
Santier: Compania John Brown & Co. Ltd din Clydebank Marea Britanie
Companie: Casa Regala a Romaniei
Lungime: 89.3
Latime: 10.98
Pescaj: 4.42
Capacitate: 2107
Pasageri: 351

Scurt istoric

Informatiile cu privire la caracteristicile navei provin de la firma "Maritime Design Group", din Galati, careia i-au fost puse la dispozitie de "Edminston & Company Limited" din Londra.


Iahtul cu turbine "Nahlin", cu doua elice, alimentat cu combustibil petrolier, cu un deplasament de 1574 tone a fost proiectat de Compania G.L. Watson & Co din Glasgow si executat de Compania John Brown & Co. Ltd din Clydebank, în anul 1930, la comanda Lady Joule din Anglia. În Lista de Yahturi Loyd's, Lady Joule mai apare ca detinatoare a altor doua ambarcatiuni în anii 1929 si 1932. (Motor Boat and yachting, Londra, 17 aprilie 1970).

In anul 1937 vasul a fost cumparat de la proprietara sa, Lady Youle de catre Guvernul Romaniei condus de Gheorghe Tatarascu, cu suma de 120.000 de lire sterline, si a fost botezat Luceafarul, fiind daruit MS Carol al II-lea.

In anul 1934, "Nahlin" era cotat ca unul dintre cele mai mari yahturi particulare de placere construite în Anglia.

Comunistii au preluat nava pe 6 ianuarie 1948, cind ea a fost predata Comisiunii de inventariere si conservare. Ulterior, dupa ce a fost curatat de blazoanele si simbolurile regale, iahtul a fost rebotezat Rasaritul, pe vremea Republicii Populare si apoi Libertatea, ca restaurant si hotel. Depasind aceasta perioada zbuciumata, nava Libertatea, care s-a identificat intre timp cu aceste locuri a devenit o efigie a Galatiului, avea sa aiba o soarta si mai trista dupa decembrie 1989.

 



Principalele dimensiuni si alte particularitati de proiectare sunt:

    * lungimea totala - 89,3 m
    * latimea - 10,98 m
    * pescajul maxim al navei - 4,42 m
    * tonajul în apa dulce - 1574 tone
    * viteza - 17,4 noduri
    * puterea motoarelor - 2 x 22oo CP
    * deplasament maxim - 2107 tone
    * numarul total de persoane admise la bord - 351



Corpul navei este constituit din otel, un tip folosit în mod curent pentru nave de acest fel, are dublu fund, iar corpul este împartit într-un mare numar de compartimente etante.

Vasul este gratios si elegant proportionat. Forma sa clipper se adauga la efectul placut obtinut din proiectare.

Este interesant de mentionat ca numele "Nahlin" este de origine indiana nord-americana si înseamna "nava amiral".

Bompresul este ornamentat cu o figura ce reprezinta un indian cu coif cu pene si pictat pentru lupta. Bordurile navei sunt proiectate în continuarea acestei figuri.

Pe puntea superioara si pe puntea principala se afla castelul navei; cabine asezate în sir si o punte de promenada. Aproape de puntea din pupa se aflau alte cabine. Înfatisarea de yaht era, de asemenea, sugerata, de marele cos de fum de forma eliptica.

Nava avea urmatoarele dotari pentru pasageri: doua apartamente ale proprietarului situate la puntea prova. Amenajarea interioara a apartamentului din tribord era în stilul târziu al perioadei William si Mary. Apartamentul corespondent din babord era decorat în stilul Ludovic al XVI-lea, dar mai auster. În apropierea apartamentelor proprietarului se afla o sala de gimnastica, foarte bine echipata. Sase camere pentru oaspeti, decorate în stil Ludovic al XVI-lea, se aflau la pupa navei. Alaturi erau patru bai ai caror pereti erau îmbracati în gresie. Accesul dinspre camerele oaspetilor spre holul de intrare de pe puntea principala se facea printr-o scara în spirala cu o balustrada de bronz. În spatele holului de intrare, la babord, se afla toaleta doamnelor, iar la tribord, o antecamera care ducea la garderoba, decorata în stil Ludovic al XVI-lea. În spatele garderobei se afla o punte de promenada, larga.

Sufrageria ocupa partea din fata castelului si era decorata în stilul perioadei William si Mary.

La prova se gaseau camerele pentru doamne, decorate în stil "Adam" si apartamentele capitanului. În aceeasi parte a navei se gaseau biblioteca si fumoarul lambrisate cu nuc frantuzesc.

Pe puntea de navigatie era o camera de observatie, pentru oaspeti, cu geamuri mari, glisante de jur împrejur pentru a nu împiedica vederea.

Si dotarile pentru echipaj asigurau un înalt standard de confort. Pe lânga apartamentele capitanului, Seful electrician si seful mecanic aveau camerele lor, în spatele puntii principale. Ceilaltii ofiteri si echipajul erau cazati la pupa si în castelul central.

Echipament general:

"Nahlin" era echipat cu una dintre cele mai moderne instalatii produse de Compania Sperry Gyroscop, giroscopul asigurând un control mecanic al directiei de înaintare, un sistem care indica gradul de înclinare al navei si reflectoare Sperry.

Nava era echipata cu o instalatie de 1,2 kw si cu un aparat de mentinere a directiei. Fiind proiectat pentru croaziere lungi, yahtul era prevazut cu o mare capacitate de stocare, incluzând compartimente de congelare.

Echipamentul de propulsie al yahtului "Nahlin" era alcatuit din doua seturi de turbine Brown-Curtis, cu simpla reductie. Acest tip de propulsor, ales pentru lipsa de zgomot si vibratii si-a dovedit eficacitatea.

Compartimentul generator de aburi consta din doua instalatii principale de încalzire cu trei compartimente, prevazute cu supraîncalzire si adaptate la consumul de produs petrolier. Pentru nevoia de abur, pentru serviciile auxiliare si bucatarie, erau instalate doua mari încalzitoare verticale.

Curentul electric era asigurat de doua generatoare actionate cu abur si se putea stoca în baterii de acumulatoare situate în tunelul arborelui elicelor.

Yahtul era dotat cu salupa proprietarului, salupa echipajului, o salupa de viteza, doua barci de salvare si doua plute de salvare.

Scurt Istoric

În primii patru ani de exploatare yahtul "Nahlin" navigase pe o distanta de peste 200.000 mile marine în jurul insulelor britanice, în Marea Baltica, în Insulele grecesti, în Atlantic, în Insulele Canare, în Indiile de Vest, pe coasta americana si în Golful Mexic.

În Pacific au fost vizitate Insulele Galapagos, apoi de la Honolulu pâna în insulele Haway, spre nordul insulei Tahiti si Arhipelagul Societatii de Sud; în Noua Zeelanda si în Australia.

În anul 1934, dupa ce vizitase o buna parte a lumii, Lady Joule, ofera nava de croaziera "Nahlin" spre închiriere sau vânzare.

La 18 octombrie 1938, nava "Nahlin", care acum avea numele "Luceafarul", gazduieste, la Galati, o întâlnire între regele Carol al II-lea al României, ministrul de externe al Poloniei, colonelul Beck si ministrul de externe român, Petrescu Comnen, discutiile încadrându-se în criza politica postmuncheneza.

 

La data de 25 septembrie 1999 Libertatea a parasit tara fiind vindut unei firme britanice care s-a angajat ca va restaura nava si ca va efectua un export temporar . Nava nu s-a mai intors nici o data in tara din vina coruptiei celor aflati la conducere la vremea respectiva , atasat aveti mai jos textul sedintei Camerei Deputatilor din 18 octombrie 1999 prin care s-a luat cunostinta de plecarea navei din tara :

SedinTa Camerei Deputatilor din 18 octombrie 1999

11. Primirea de raspunsuri la întrebarile adresate membrilor Guvernului.  

Domnul Vasile Lupu:

Va multumesc.

Stimati colegi,

Am terminat cu interpelarile.

Trecem la raspunsul membrilor Guvernului catre deputatii ce au adresat întrebari.

Pentru domnul Florentin Sandu, prezent, raspunde domnul secretar de stat Hunor Kelemen.

Daca mai întâi dumnealui doreste sa dezvolte întrebarea?

Domnul Ion Florentin Sandu:

Domnule presedinte,

Întrebarea mea era adresata ministrului culturii, domnului Ion Caramitru, si are urmatorul continut.

Deci, fostul iaht regal "Libertatea", care, ani de zile, a facut parte din peisajul falezei "Dunare" din Galati, a parasit sâmbata, 25 septembrie 1999, România, plecând din Portul Constanta-Sud Agigea, unde a fost ancorat la mijlocul lunii ianuarie.

Iahtul a constituit subiectul unui litigiu între Ministerul Culturii si Societatea Comerciala "Regal" S.A. Galati care, cu acceptul FPS-ului, îl vânduse Firmei "EDMINSTON Comp." din Marea Britanie.

La sesizarea domnului ministru Caramitru, care a sustinut ca iahtul face parte din patrimoniul statului, reprezentantii societatii care au vândut nava, deci reprezentantilor societatii care au vândut nava, li s-a întocmit dosar penal, fiind trimisi în judecata.

Pe timpul judecarii cauzei, Prefectura Constanta a dispus retinerea navei la chei, potrivit sefului Capitaniei Port Constanta, Serban Berescu, vasul avea sâmbata, deci în sâmbata când a plecat din tara, aprobarile necesare pentru a parasi tara, aceste documente fiind semnate chiar de catre domnul ministru al culturii, domnul Ion Caramitru.

Å�i întrebarile mele erau urmatoarele: ce a intervenit în perioada în care dumneavoastra, domnule ministru, ati dispus declansarea anchetei penale împotriva "Regal" Galati, când sustineati ca iahtul "Libertatea" face parte din patrimoniul statului, si data plecarii respectivului iaht din tara, cu aprobarea dumneavoastra?

Si a doua întrebare subsidiara era: prin ce mecanism a fost scos iahtul "Libertatea" de sub incidenta Legii patrimoniului?

Va multumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Va multumesc.

Domnule secretar de stat, aveti cuvântul.

Domnul Hunor Kelemen:

Domnule presedinte de sedinta,

Doamnelor si domnilor,

Daca-mi permiteti sa va dau un raspuns putin mai lung decât este obiceiul nostru, fiindca este un caz complicat si vreau sa vedeti exact cum s-au întâmplat lucrurile.

Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 68 din 1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.41 din 1995, s-a înfiintat Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor, care functioneaza pe baza Ordinului ministrului culturii nr.1282 din 1996.

Conform acestui ordin, a fost aprobat regulamentul de organizare si functionare a comisiei.

Acest regulament prevede, la art.4, atribuia comisiei de a aproba listele bunurilor mobile clasate în categoria "tezaur".

În Sedinta din data de 18 mai 1998, Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor a aprobat clasarea iahtului în baza propunerilor Oficiului judetean pentru patrimoniul cultural national Galati si a procesului-verbal din data de 27 aprilie 1998 al comisiei de expertiza numita de ministrul culturii.

În baza deciziei comisiei, a fost emis ordinul ministrului culturii nr.3041 din 1998, prin care s-a dispus clasarea iahtului "Libertatea" în categoria "tezaur".

Societatea Comerciala "Regal" Galati a formulat cererea de chemare în judecata împotriva Ministerului Culturii, având ca obiect anularea deciziei Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, cerere înregistrata la Curtea de Apel Galati cu nr.841 din 1998.

În urma probelor administrate si a dezbaterilor în cauza, Curtea de Apel Galati, Sectia contencios administrativ, prin sentinta civila nr.37 din 25 februarie 1999, a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamant, mentinând valabila decizia Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor privind clasarea iahtului.

Prin sentinta civila nr. 37 din 25 februarie 1999, pronuntata în dosarul nr.841 din 1998, Ministerul Culturii a câatigat procesul, iar sentinta definitiva si irevocabila prin nerecurare de catre reclamant.

În urma organizarii de catre Societatea Comerciala "Regal S.A." a unei licitatii pentru vânzarea iahtului, acesta a fost cumparat de "EDMINSTON Comp." din Marea Britanie.

Aceasta companie a formulat cerere de chemare în judecata împotriva Ministerului Culturii, având ca obiect anularea Ordinului nr. 3041 din 1998, prin care s-a dispus clasarea iahtului "Libertatea" în categoria "tezaur".

Aceasta cerere a fost înregistrata la Curtea de Apel Constanta, Sectia contencios administrativ, cu nr. 1404 din 1999.

În urma probelor administrate, Curtea de Apel respinge ca nefondata actiunea reclamantului, mentinând în vigoare Ordinul nr. 3041 din 1998, prin care s-a dispus clasarea iahtului "Libertatea" în categoria "tezaur".

O alta sentinta civila, nr. 85 din 1999, pronuntata în dosarul nr.1404, Ministerul Culturii a câstigat procesul, iar sentinta iar a ramas definitiva. Ca urmare, iahtul "Libertatea" face parte în continuare din patrimoniul cultural national, din categoria "tezaur", fiindu-i aplicabila legislatia în domeniu.

Ministerul Culturii, la data de 28 decembrie 1998, a formulat o plângere la Inspectoratul Judetean de Politie Galati, împotriva Societatii Comerciale "Regal", având ca obiect modul de organizare a licitatiei, plângere înregistrata cu nr. 6115.

În urma cercetarilor efectuate, dosarul a fost transmis la Parchetul de pe lânga Tribunalul Galati care, la 22 aprilie 1999, prin adresa nr. 129, informeaza Ministerul Culturii ca s-a dispus scoaterea de sub urmarire penala a persoanelor care au organizat licitatia, întrucât faptei îi lipsesc elementele constitutive sub aspectul vinovatiei si a pericolului social, cerute de legea penala.

Ministerul Culturii a formulat plângere împotriva Ordonantei nr. 129, solicitând reluarea urmaririi penale.

La data de 28 iunie 1999, Ministerul Culturii, prin adresa nr. 347, a fost înstiintat ca s-a respins ca nefondata plângerea, constatându-se ca s-a dispus în mod corect scoaterea de sub urmarire penala a persoanelor care au organizat licitatia.

"EDMINSTON Comp.", în calitate de proprietar, a solicitat Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor eliberarea avizului de export temporar , e vorba de export temporar necesar în vederea restaurarii iahtului, la Santierul Naval Even Port Royal din Marea Britanie. Acest Santier naval este cel care a construit iahtul în 1930 si este singurul detinator al planurilor originale.

Avizul pentru export temporar a fost eliberat în baza documentatiei înaintate Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor de catre "EDMINSTON Comp." si în conformitate cu legislatia în vigoare privind protectia patrimoniului cultural national mobil.

Acest aviz este valabil pâna în 25 august 2000. Pâna la data aceasta, iahtul trebuie sa se întoarca în România, restaurat, renovat, asa cum prevede contractul încheiat cu aceasta firma. Restaurarea se face la Santierul naval din Marea Britanie, fiindca acolo a fost construita nava.

Planurile sunt la firma constructoare si fara aceste planuri nu se poate face o renovare în conditii optime. Asigurarea prin care a fost asigurata scoaterea temporara a iahtului a fost platita la ASIROM si suma este de 265 de mii de dolari, suma platita de aceasta firma. Firma româneasca este filiala firmei din Anglia.

Asta este situatia la ora actuala a iahtului. Nu a fost vorba de scoaterea definitiva din tara. A fost vorba si este vorba numai despre un export temporar pentru restaurarea, renovarea iahtului.

Domnul Vasile Lupu:

Va multumesc, domnule secretar de stat.

Mai este ceva?

Domnul Ion Florentin Sandu:

Domnule presedinte,

Dat fiind faptul ca, asa cum a prezentat si domnul secretar de stat, este o situatie mai complicata privind acest vas, eu cred ca n-ar fi fost lipsit de interes, mai ales ca acolo au fost implicati niste oameni într-un proces, n-ar fi fost lipsit de interes ca Ministerul Culturii sa dea un comunict în legatura cu acest lucru, sa stie lumea ca de fapt vasul nu a plecat definitiv din tara, pentru ca toata lumea, la ora actuala, este convinsa de lucrul acesta. Se stie ca vasul nu a plecat definitiv din tara, ca este un export temporar, ca face parte în continuare din patrimoniu si ca macar niste scuze trebuie datorate acelor oameni care au fost târâti, ca sa zic asa, în judecata pentru un lucru care pâna la urma s-a rezolvat asa cum s-a rezolvat.

Aceasta as fi vrut eu sa spun în continuare.

Domnul Vasile Lupu:

Da, mai aveti ceva de adaugat ceva?

Domnul Hunor Kelemen:

Miercuri avem o conferinta de presa, când vom face public acest lucru.

Domnul Vasile Lupu:

Stimati colegi, altcineva nu mai este.

Suspendam lucrarile.

O seara cât mai placuta.

Va multumim pentru colaborare.

SedinTa s-a încheiat la ora 18,40.

 Linkuri externe :

G.L. Watson - web site santier

 

 Pagina Actualizata 7 Octombrie 2013 Cristian Munteanu

 


Albume foto

   
Comentarii