Detalii despre eveniment - 18.05.1895

Prima nava S.M.R. intra in exploatare


Cateva precizari de inceput :

- Acest articol a aparut in : “ STUDII DE FILATELIE TEMATICA MARINA” Vol.15, iulie-decembrie 1985,(pag.3-5), Editor Filiala A.F.R. Constantza.

- Chestiunile legate de filatelie , care nu prezinta interes pe acest Forum, autorul le-a eliminat indicand locul astfel : (...)
- Autorul a pastrat ortografia din acea perioada precum si cele cateva mentiuni ( si expresii ) cu privire la ce s-a intamplat cu navele noastre in perioada “ marii revolutii bolsevice “.
- In pregatirea acestui articol , un sprijin important autorul a primit din partea Dnei Carmen Atanasiu , care la acea vreme detinea o functie importanta la Muzeul Marinei, avand in raspundere si biblioteca acestei institutii.
- Desigur expresiile si termenii marinaresti nu intodeauna sunt conforme cu normele limbii romane.
- Articolul se ocupa numai de istoria marinei comerciale romane pana la sfarsitul anilor '40 ( deci numai SMR).

Fotografie Serviciul Maritim Roman

Autor : Vinona / Sursa :Spiridon Ion Cepleanu - wikipedia.org


Constient de necesitatea infiintarii unei marine nationale comerciale, in contextul situarii porturilor romanesti la intretaierea principalelor cai de tranzit , de calatori si marfuri, intre Orient si Occident, energicul si intreprinzatorul director general al Regiei Monopolurilor Statului, Gr.N.Manu, ca urmare a referatului nr.8656 din 19 mai 1895, intocmit in baza unei hotariri a guvernului din 25 aprilie, obtine insarcinarea organizarii unui serviciu de navigatie maritima.

Din creditul de 2,5 milioane lei pus la dispozitie, cu titlu de imprumut, din fondul porturilor dunarene , se achizitioneaza, la 18 mai 1895, nava “Medeea”, de la societatea austriaca de navigatie pe Dunare ,(D.D.S.G.) iar la 21 mai 1895 nava “Meteor” de la armatorul “John Carlisle” din Londra (…). Navele, destinate transportului mixt de marfuri si calatori, aveau deplasamente de 819 TR si repectiv 1085 TR (viteza de 16 noduri) (…).

Pavilion Serviciul Maritim Roman

Autor / Sursa :Spiridon Ion Cepleanu - wikipedia.org


Odata cu achizitionarea navelor, S.M.R. infiinteaza agentii la Cospoli (Constantinopol) , Constanta si Braila,ce aveau ca scop reprezentarea intereselor navelor in porturile respective.

Primele curse, bilunare, pe linia Braila-Constanta-Cospoli, au fost inaugurate de “Medeea”, care pleaca din Braila in seara zilei de 14 august 1895, dupa care face , pe 16 august, o escala la Constanta, unde dupa cum consemna un ziar al vremii “ a debarcat 40 pasageri si 800 saci cu faina , restul caricului, faina si alte marfuri, fiind destinat pentru Cospoli” .

La 26 august 1895, “Meteor” isi incepe cursele, tot bilunare, pe linia Constanta-Cospoli, avand la bord 72 pasageri, iar in magazii diferite marfuri generale. Deschiderea oficiala a liniei Constanta-Cospoli are loc, insa, pe 14 septembrie 1895, odata cu inaugurarea podului de la Cernavoda.La putin timp dupa inceputul curselor, “Meteor”, din cauza masinilor, a trebuit sa fie scos din exploatare de mai multe ori, astfel ca S.M.R. nu mai putea asigura, in mod curent ,linia postala Constanta-Cospoli. In aceasta situatie, se inchiriaza, la 29 octombrie 1895, de la societatea germana “Ballins-Dampfschiff-Reederei” din Hamburg(…) nava cu zbaturi “Cobra” de 1146 TR, al carei contract a fost prelungit la 16 mai 1896 pe o noua perioada de un an.

Intre timp, in vederea unei mai bune organizari si coordonari a traficului, guvernul hotaraste, la 30 octombrie 1895, trecerea SMR sub administratia generala a C.F.R.

Cu introducerea,la 1 decembrie 1895, a celui de-al doilea tren rapid Ostende-Express ( primul fiind Orient-Express) importanta portului Constanta in tranzitul de marfuri,calatori si posta spre Orient creste considerabil. Astfel ca, pentru a face fata solicitarilor sia mentine linia Constanta-Cospoli, S.M.R.a inchiriat la 3 decembrie 1896, de la societatea ‘Florio e Rubattino”, vaporul “Ignazio Florio” ce l-a inlocuit pe “Meteor” intrat in reparatie capitala. Noul vapor inchiriat era construit, in 1896,la Livorno si avea deplasamentul de 2140 tone, capacitatea de incarcare 260 tdw,2 elici,viteza de 18 noduri si 103 locuri la cl.I si II.

Vapoarele de calatori si posta “Ignazio Florio” si “Cobra”, in perioada decembrie 1896 – aprilie 1897, au circulat pe linia Constanta-Cospoli, de trei ori pe saptamina facind legatura cu trenurile Orient Express (…) , Ostende-Express si acceleratul de Bucuresti. La expirarea contractelor de inchiriere a celor doua nave, pentru a mentine linia spre Cospoli(…) S.M.R. cumpara, la 3 martie 1897 , nava “Ignazio Florio” ,dindu-i numele “Principesa Maria”, iar la sfirsitul lui aprilie returneaza “Cobra” armatorilor ei.

In a doua jumatate a anului 1897 nava “Principesa Maria” serveste, singura, linia Constanta-Cospoli, efectuind 2 curse pe saptamina(*). Una avea plecarea din Constanta joi seara, iar cealalta luni spre prinz, ambele curse fiind in corespondenta cu trenurile Orient-Express de la Paris si , respectiv, Ostende-Expressde la Londra. La inapoiere, vaporul sosea la Constanta marti seara si duminica dimineata, debarcind calatorii direct in trenurile ce erau trase la cheu.

In aceasi perioada, navele “Medeea” si “Meteor” efectuau serviciul de cabotaj Braila-Cospoli, de trei ori pe luna fiecare,primul circulind direct, iar al doilea cu escala la Constanta.

Un adevarat impuls in dezvoltarea S.M.R. a dat legea din 3 mai 1896 prin care s-a acordat un nou credit de 10 milioane pentru achizitionarea de noi vapoare si acoperirea cheltuielilor de exploatare a navelor. Din acest credit, conducerea S.M.R. , in fruntea caruia se afla , din 18 iunie 1896, lt.comandorul I.Coanda, comanda la santierul “Fairfield” din Glasgow , cargoboturile “Dobrogea”, “Bucuresti” si “Iasi” ( toate de 3.150 tdw) , ce sosesc in tara in toamna lui 1897, si cu care se inaugureaza linia de marfuri Dunare-Rotterdam. In 1898 intra in exploatare cargoboturile “Turnu-Severin” si “Constanta” ( 3.050 tdw) construite la Kiel (…)

Necesitatile crescinde ale traficului de calatori, precum si esuarea, la 22 februarie 1898, la Capul Sabla, a navei “Meteor”, au fost argumente hotaritoare in decizia S.M.R. de a comanda la santierul din Glasgow a vaporului postal “Regele Carol I” care, sosit in tara in mai 1898, a primit traditionalul botez la 1 iulie 1898. Noul vapor, de o constructie moderna,avea deplasamentul de 3.600 tone, capacitatea de incarcare 600 tdw, viteza 18 noduri si putea ambarca la clasa I si a II-a 146 pasageri.

Incepind din iulie 1898 si pina la 1 aprilie 1902, “Medeea” a fost folosita pe linia Dunare-Cospoli, iar “Principesa Maria” si “Regele Carol I” au deservit linia Constanta-Cospoli( de doua ori pe saptamina) si de asemenea linia Constanta-Cospoli-Salonic.
Temporar, vaporul “Regele Carol I” a mai fost folosit, in citeva curse de incercare, intre Constanta si Pireu, iar “Medeea” pe linia de cabotaj(in 1898 ) Cospoli-Salonic.

Din Cospoli, “Medeea” prelua marfurile si calatorii sositi de la Constanta si , dupa destinatia lor, oprea la Galipoli , Dedeagaci,(…) Cavala, si M.Athos(…) . La Channakale-Dardanele (…) oprirea era obligatorie pentru toate navele ce deserveau linia spre Salonic. (…)De la 12 mai 1902, cind vaporul “Medeea” este vindut, “Principesa Maria” si “Regele Carol I” efectueaza , pina la 1 aprilie 1905, numai cursele Constanta-Cospoli, de doua ori pe saptamina, joia si duminica.

Avind in vedere solicitarile pentru transportul calatorilor,marfurilor si postei spre Levant, S.M.R. comanda la santierul St. Nazaire-Loire vaporul postal “Romania”, care soseste in tara la 1 aprilie 1905. Acest vapor avea un deplasament de 4.500 tone, capacitatea de incarcare 650 tdw, viteza 18,5 noduri si 137 locuri la cl.I si II. Cu intarea in dotare a acestui vapor se inaugureaza liniile Constanta-Cospoli – Mitileni – Smirna si Constanta-Cospoli-Pireu, deservite de navele ce faceau curse duminica si respective joia ( al treilea vapor raminind in rezerva).

In vederea imbunatatirii activitatii, prin legea din 10 ianuarie 1906, S.M.R. este reorganizat si trece de la C.F.R. in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice , pina la 18 martie 1908, cind este preluat de Directia generala a porturilor si cailor de comunicatii pe apa, nou infiintata.Prin legea din 1906, se prevedeau functionarea urmatoarelor agentii ale S.M.R. in tara si strainatate : Braila si Galati, Sulina,Constanta,Constantinopol,Channakale, Mitileni, Smirna (…). Agentia de la Pireu (…) era temporar inchisa la acea vreme , din cauza intreruperii legaturilor comerciale cu acest port.

Dupa reorganizare, S.M.R. cumpara doua vapoare noi de calatori si posta “Imparatul Traian” si “ Dacia” , care sosesc in tara la 16 septembrie 1906 si ,respectiv 5 iulie 1907.Ambele nave aveau un deplasament de 4.505 tone, capacitatea de incarcare 650 tdw ,viteza 18,5 noduri si puteau ambarca 152 pasageri la clasa I si a II-a. Dupa sosirea vaporului “Imparatul Traian”, linia Constanta-Cospoli-Pireu este prelungita, la 1 octombrie 1906, pina la Alexandria.Vapoarele “Regele Carol I”, Imparatul Traian”, “Romania” si “Dacia” au deservit liniile Constanta-Constantinopol-Pireu-Alexandria si Constanta-Constantinopol-Mitileni-Smirna ( cu unele intreruperi) pina la 23 iulie 1914 cind cursele au fost suspendate ca urmare a inchiderii Dardanelelor din cauza razboiului. Cursele Constanta-Constantinopol, efectuate de “Principesa Maria”, au fost suspendate la 25 octombrie 1914.

In iunie 1914 a sosit in tara nava pentru transport mixt “Durostor”, construita la Copenhaga, care avea o capacitate de incarcare de 1.410 tdw si o viteza de 11,5 noduri.Cu aceasta nava s-a inaugurat, in iulie 1915 ,linia Constanta-Balcic.

Cursele fiind suspendate din cauza razboilui, vapoarele postale au stat ancorate pe Dunare pina la 27 septembrie 1916, cind au fost puse la dispozitia guvernului rus, care le-a armat si intrebuintat ca crucisatoare auxiliare pe teatrul de operatiuni din Marea Neagra.Dupa victoria Marii Revolutii Socialiste din Octombrie, marinarii revolutionari romani , luptind pentru cauza noului stat sovietic, au preluat comanda acestor crucisatoare auxiliare, dindu-le nume revolutionare : nava “Principesa Maria” s-a numit “Dezrobirea” ; nava “Imparatul Traian” – “Revolutia Sociala” ; nava “Romania” – “Republica Romana” ; nava “ Dacia” – “1907” ; iar nava “ Regele Carol I” – “ Ion Roata”.

Revenind la transportul de marfuri cu cargoboturile , trebuie aratat ca cele 5 nave din dotarea S.M.R. au continuat sa navige pe linia Dunare-Rotterdam ( cu escala al Liverpool si Swansee, in 1907-1908 ), pina in septembrie 1911, cind s-a infiintat linia Dunare-Siria cu cargobotul “Constanta”.In noiembrie 1913 s-a inaugurat linia Dunare-Arhipelag, cu cargobotul “Iasi”, care a deservit-o pina la izbucnirea razboiului, in august 1914. La aceasta data au incetat si cursele navei”Constanta” pe linia cu Siria – portul Lattakia.(…)Comandate la santierele Greenock (Anglia), cargoboturile “Carpati” si “Bucegi ( 7.150 tdw), au sosit in tara in aprilie si septembrie 1913 si , impreuna cu “Bucuresti”, “Dobrogea” si “Turnu Severin” au continuat cursele pe linia Dunare-Rotterdam pina in august 1914, cind strimtoarea Dardanele a fost inchisa din cauza razboiului. De la aceasta data , cargoboturile au fost ancorate pe Dunare, de unde au mai efectuat citeva transporturi cu carbuni din Marea de Azov la Constanta si Dunare.

In octombrie 1916, navele de marfuri au fost inchiriate guvernului rus pentru transporturi legate de aprovizionarea trupelor de pe front. Singur cargobotul “Bucuresti”, ramas in Marea Mediterana, a fost intrebuintat, pina la 17 decembrie 1915, pentru transportul la Salonic al materialului de razboi cumparat de statul roman din Italia si Franta. De la Salonic marfurile erau expediate in tara prin Serbia.In perioada 8 aprilie 1916 – 1 iulie 1918, nava “Bucuresti”, angajata de guvernul francez, a efectuat, cu materiale de razboi, un voiaj la Vladivostock(…), unul la Murmansk si patru la Arhangelsk.

In toamna anului 1918, a intrat in dotarea S.M.R. si nava “Oituz” fosta “Leros”, abandonata dupa razboi, de nemti, la Galati.Dupa terminarea razboiului, cursele Constanta-Constantinopol au fost reluate in ianuarie 1919. De asemenea ,tot in acest an, s-a deschis linia Galati-Constantinopol-Pireu-Napoli-Marsilia (…) care constituia ( in conditiile cind transportul pe calea ferata prezenta, din cauza razboiului, unele neregularitati) legatura cea mai sigura si cea mai rapida pentru transportul materialelor si marfurilor necesare refacerii economiei tarii. Aceasta linie a functionat pina in anul 1921.

Spre finele anului 1921, terminindu-se lucrarile de refacere a podului de la Cernavoda ( distrus in 1916) si normalizindu-se circulatia pe calea ferata, pina la Constanta, S.M.R. a revenit la itinerariul antebelic Constanta-Constantinopol-Pireu-Alexandria, insa numai cu o cusa pe luna.Din cauza traficului redus, in octombrie 1922, se renunta la Alexandria, vapoarele efectuind curse saptaminale pina la Pireu, cu escala la Constantinopol.

La 1 mai 1923 este deschisa o noua linie Constanta-Haifa-Iaffa (…) deservita de nava “Dacia” , cu o cursa pe luna, iar de la 5 decembrie 1925 cu doua curse pina in martie 1927, cind a trecut pe linia cu Egiptul.Cu incepere de la 14 februarie 1926, linia Constanta-Cospoli-Pireu s-a prelungit iarasi pina la Alexandria fiind deservita de trei vapoare, care, prin schimb, au efectuat cite o cursa pe saptamina , pina in martie 1927.

In urma naufragiului vaporului “Imparatul Traian”, la 6 februarie 1927, linga Tuzla, cursele pe linia cu Egiptul au fost reduse la 3 pe luna.Ca rezultat al introducerii, de la 1 octombrie 1928, a trenului rapid “Ovidiu” pe ruta Bucuresti – Constanta , S.M.R. a inceput sa efectueze cursele pe linia Constanta- Constantinopol, de trei ori pe saptamina.Dupa 1920, navele de transport marfuri, incarcate cu cereale si cherestea din Braila, Galati,Sulina,Constanta, au efectuat voiaje spre porturile din Orient si Occident, la intoarcere aducind carbuni din Anglia si Olanda, precum si marfuri generale din Anvers (…) pentru porturi din Orient si tara.

In ianuarie 1925, “Turnu Severin”, incarcat cu cereale, a esuat, din cauza timpului nefavorabil, la Boulogne-Sur-Mer. In perioada 1931-1936 sint vindute navele “Constanta”, “Iasi”, si “Dobrogea” si se achizitioneaza 4 nave mixte : “Peles”, “Suceava”, “Alba Iulia” si “Ardeal” ( toate de 11.190 tdw), care vor deservi, in principal, liniile Orientului si Dunare-Mediterana Occidentala.

Intrucit, in iunie 1938, nava “Principesa Maria” urma sa fie scoasa din dotare si taiata, S.M.R. comanda si achizitioneaza, intre 1937-1938, navele “Transilvania” si “Basarabia”( 6672 tone) la santierele din Copenhaga.


BIBLIOGRAFIE :

- Birdeanu N.,Nicolaescu D., “Contributii la istoria marinei romane”,Bucuresti,1979.

- Ciuchi C., “Istoria marinei romane”, Constanta, 1906.

- Gilca Th., “Navigatia fluviala si maritima in Romania”,Bucuresti,1930.

- Ghica Ioan,“Istoricul si dezvoltare S.M.R.”, in “Cele trei Crisuri”,iulie-august 1939.

- Hainrich Amedeu, “Calendar maritim”, Bucuresti, 1909-1914.

- Hamangiu C., “Codul general al Romaniei”, vol.II,III ( legi uzuale).

- Hirsu Lia, “Serviciul Maritim Roman”, Bucuresti, f.a.

- Negru Mihail, “Viata Romaniei pe mare si pe Dunare”, Bucuresti, 1935.

- Varnav Scarlat, “Marina de comerciu”, Bucuresti, 1897.

- Revista “Marina”, 1897-1898.

- Periodicul “Dobrogea Juna”, 1906-1935.

- Revista “Marea” , 1939-1940.


Articol furnizat de domnul Marinel Chiriac - 28 mai 2013



Comentarii